Focusrite RedNet D16 AES. Ethernetowy interfejs audio z wejściami/wyjściami AES3

2014-11-12

O rodzinie – całkiem zresztą sporej – ethernetowych interfejsów sieciowych RedNet firmy Focusrite pisaliśmy dość obszernie w marcowym numerze LSI.

Zaprezentowaliśmy wtedy znakomitą większość członków tej rodziny – bez RedNet2, który jest po prostu wersją RedNet1 o dwukrotnie większej liczbie wejść i wyjść, oraz RedNet D16 AES, który w momencie gdy powstawał tamten artykuł był jeszcze niedostępny, jako świeżutka nowość, która dopiero co ujrzała światło dzienne.

Z racji tego nie będę tutaj znów rozwodził się szczegółowo nad całą serią Red- Net. Artykuł ten bowiem poświęcimy nowemu członkowi rodziny, czyli właśnie RedNet D16 AES. Zanim jednak przejdziemy do „dania głównego”, gwoli małego przypomnienia kilka najważniejszych informacji o

REDNET


RedNet jest skalowalnym, charakteryzującym się latencją bliską zeru systemem dystrybucji sygnałów audio, który może być wykorzystany do rozszerzenia liczby kanałów wejściowych/wyjściowych, łączenia komponentów cyfrowych i/lub pośredniczenia pomiędzy protokołami Pro Tools-owymi lub MADI a siecią Dante. Dzięki cenionym układom konwerterów A/D i D/A oraz przedwzmacniaczy analogowych Focusrite’a,RedNet przenosi do współczesnych aplikacji audio studyjną jakość, z jakiej słyną inne produkty tego producenta.

Poszczególne elementy RedNet można łączyć w jedną sieć, z wykorzystaniem 1-gigabitowego switcha. Żeby natomiast skomunikować taką sieć z komputerem, mamy do wyboru trzy możliwości. Pierwsza to skorzystanie z karty RedNet PCIe Card, dzięki której uzyskujemy bardzo niską latencję w całej sieci – ten sposób komunikacji zalecany jest w przypadku pracy z różnorakimi programami DAW, obsługującymi Core Audio lub ASIO, w aplikacjach, w których zależy nam na niskiej latencji. Drugi sposób dotyczy użytkowników ProToolsa – służy do tego moduł RedNet5, który ma z tyłu dwa gniazda DigiLink służące właśnie do skomunikowania „piątki”, oraz innych urządzeń pracujących z tym modułem we wspólnej sieci, z systemem Pro Tools (Pro Tools HD, Pro Tools HDX lub Pro Tools HD Native). Ostatni ze sposobów to skorzystanie z Dante Virtual Sound card, czyli software’owej wielokanałowej karty dźwiękowej, co pozwala na podłączenie dowolnego modułu (oprócz RedNet5) bezpośrednio (lub przez switch) do sieciowego gniazda RJ45 w komputerze, za pomocą kabla etheetowego.

W skład serii wchodzi obecnie 8 elementów – 7 w formie urządzeń 1 lub 2U plus karta PCI-Express. Moduły z „pierwszego rozdania” noszą dość nieskomplikowane, a z drugiej strony niewiele mówiące nazwy, od RedNet1 do RedNet6. Najnowszy moduł, który będzie bohaterem tego artykułu – RedNet D16 AES – odbiega nazwą od pozostałych braci, ale z drugiej strony jego „imię” niesie ze sobą pewną informację. Zainteresowanych szczegółami dotyczącymi pozostałych modułów odsyłam w tym miejscu do marcowego numeru, a my powiedzmy wreszcie co nieco o

REDNET D16 AES


RedNet D16 AES różni się od swoich „starszych braci” przede wszystkim tym, że ma dwa, a nie jedno, złącza RJ45, co pozwala na podłączenie drugiego kabla etheetowego, przez co uzyskujemy redundancję połączeń sieciowych. D16 AES jest urządzeniem 16-kanałowym, o wysokości 1U (jako jeden z dwóch w serii, wraz z RedNet6 – pozostałe urządzenia są wysokości 2U), wymieniającym z siecią Dante 16 sygnałów cyfrowych w formacie AES/EBU. Wszystkie wejścia wyposażone są w konwertery częstotliwości próbkowania (SRC – sample rate converter), które obsługuje się z pozycji oprogramowania RedNet Control.

PANEL PRZEDNI


Podobnie jak w pozostałych modułach RedNet, panel czołowy D16 AES utrzymany jest w kolorystyce czerwonej, co jest logiczne, biorąc pod uwagę nazwę całej serii. Środkową część panelu zajmuje czae „okno” zawierające odpowiednie kontrolki LED-owe i nazwę urządzenia.

Z prawej strony, obok „uszu” służących do przykręcenia modułu do racka, jest dwustanowy, wciskany wyłącznik zasilania, i to jest jedyny manualny operator całego urządzenia. Wszelkich konfiguracji można dokonywać tylko z poziomu oprogramowania sterującego – jest to w zasadzie cecha wszystkich modułów oprócz RedNet4, który zawiera przedwzmacniacze mikrofonowe, z możliwością zmiany ich parametrów z panelu.


Centralną część owego „okna” zajmuje osiem par zielonych LED-ów, odpowiadających każdej parze kanałów (1-2, 3-4, itd.) – osobno dla wejść i wyjść. Kontrolki te informują o obecności sygnału na danym wejściu/wyjściu (zaczynają świecić, gdy poziom sygnału na wejściu/wyjściu przekroczy -126 dBFS).

Z lewej strony znajdują się kontrolki informujące o częstotliwości próbkowania. Zorganizowane to jest w taki sam sposób, jak w RedNet6, tj. są dwie diody podpisane „44,1 kHz” i „48 kHz” – których świecenie oznacza dokładnie to, co jest obok nich napisane – oraz dwa LED-y, obok których napisane jest „x2” i „x4”. Jak łatwo domyślić się, są to mnożniki owych dwóch częstotliwości, a więc w przypadku wyższych parametrów pracy urządzenia wynikowa częstotliwość próbkowania będzie złożeniem jednej z dwóch kontrolek „częstotliwościowych” i jednego z mnożników.


Ostatnia, pomarańczowa dioda w sekcji „Sample Rate” informuje o pracy w trybie PULL DOWN lub PULL UP. Obok sekcji „Sample Rate” umieszczone są trzy diody informujące o statusie sieci. Dwie pierwsze – patrząc od góry – mówią, do którego gniazda podłączony jest kabel aktywnej sieci (PRIMARY lub/i SECONDARY), zaś trzecia dioda, LOCKED, świeci, gdy odbierany jest prawidłowy sygnał synchronizacji z sieci. Ostatnią kontrolką lewej strony panelu jest znajdująca się pod nazwą modułu dioda POWER, której iluminacja oznacza – jak nietrudno się domyślić – załączenie zasilania.

Prawą część panelu zajmują kontrolki informujące o sygnale taktującym, a konkretnie z jakiego źródła jest on pobierany. Mamy tutaj 5 możliwości: albo sygnał ten pochodzi ze złącza WORD CLOCK, albo pobierany jest z pary wejść 1-2, albo pary wejść 9-10, sygnał taktujący może też być pobierany z sieci RedNet (wtedy świeci się dioda INTERNAL). Ostatnia możliwość to taktowanie urządzenia za pomocą sygnału DARS (Digital Audio Reference Signal).

 

PANEL TYLNY


Wejścia i wyjścia zrealizowane są na dwóch gniazdach Dsub-25, a dodatkowo pierwsza para wejść/wyjść może być – zamiast z gniazd Dsub – pobrana i wysłana na złącza XLR. Urządzenie dysponuje także wejściem i wyjściem S/PDIF (RCA), które można podać do i pobrać z urządzenia zamiast pary 3-4 złączy Dsub, wejściem i wyjściem sygnału taktującego Word Clock oraz wejściem sygnału DARS (Digital Audio Reference Signal), które fizycznie jest tym samym wejściem XLR, co dla pierwszej pary AES, zaś wyboru rodzaju sygnału podawanego na to wejście dokonujemy software’owo.

Dwa złącza sieciowe RJ45, również znajdujące się na panelu tylnym, pozwalają na pracę urządzenia w dwóch trybach. D16 AES można podłączyć do sieci (switcha) za pomocą dwóch skrętek, uzyskując w ten sposób redundancję połączenia z siecią – na wypadek awarii połączenia PRIMARY. W drugim trybie złącze SECONDARY pracuje jako port łańcuchowy, umożliwiający podłączenie kolejnych jednostek.

Z tyłu znajduje się również standardowe gniazdo zasilające typu IEC. D16 AES dysponuje wewnętrznym zasilaczem impulsowym, pozwalającym na pracę z napięciem zasilającym sieci z zakresu 100-240 V.

 

REASUMUJĄC


RedNet D16 AES to kolejny członek zacnej rodziny równie zacnego producenta – firmy Focusrite. Co prawda ma już ona w swoich szeregach urządzenie, które pozwala na podłączenie do sieci urządzeń pracujących z sygnałami w formacie AES3 – mowa o RedNet3 – jednak po pierwsze „trójka” jest urządzeniem wieloformatowym (są tam jeszcze wejścia ADAT i S/PDIF), a poza tym – co najważniejsze – RedNet3 oferuje jedynie wejścia. D16 AES jest generalnie bardziej specjalistycznym urządzeniem, nastawionym głównie na pracę z sygnałem AES3 (aczkolwiek dzięki złączom RCA istnieje również możliwość podłączenia doń urządzenia komercyjnego, jak np. odtwarzacza CD czy rejestratora cyfrowego), no a przede wszystkim komunikacja między siecią RedNet a „światem zewnętrznym” może odbywać się dwukierunkowo, bowiem D16 AES ma nie tylko 16 wejść, ale i tyle samo wyjść. Dzięki temu pozwala na dowolne przesyłanie sygnałów między urządzeniami cyfrowymi, np. konsoletami, procesorami czy wzmacniaczami (bądź aktywnymi zestawami głośnikowymi wyposażonymi, w wejścia cyfrowe AES).

RedNet D16 AES oferuje wszystkie te cechy, którymi oczarowali swoich użytkowników starsi jego bracia, tj. wysoką, studyjną wręcz jakość dźwięku i nieskomplikowaną obsługę – tak jeśli chodzi o konfigurację sieci (która w zasadzie dokonuje się samoczynnie), jak i przygotowanie i skonfigurowanie procesora do pracy (dzięki intuicyjnemu oprogramowaniu RedNet Control). Niewielkie rozmiary i estetyczny wygląd to kolejne, może mniej ważne, ale jednak również istotne powody, dla którego warto zainteresować się „nowym” RedNet-em.

Piotr Sadłoń


Więcej informacji o prezentowanym urządzeniu oraz innych produktach firmy Focusrite na stronie inteetowej producenta: www.focusrite.com oraz polskiego dystrybutora: www.audiotechpro.pl.

INFORMACJE:


Liczba kanałów: 16
Wejścia: 16 AES3 (w tym, zamiennie z parą 3-4 S/PDIF)
Wyjścia: 16 AES3 (w tym, zamiennie z parą 3-4 S/PDIF)
THD+N: <0,00003%
Zakres dynamiki: >138 dBA
Wymiary: 482 × 247 × 44 mm
Waga: 3,74 kg
Cena: 6.400 zł brutto

Dostarczył:
AudioTech, ul. Łagiewnicka 20
02-860 Warszawa, tel.: 22 648-29-35
www.audiotechpro.pl

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje