Yamaha RIVAGE PM10

2015-02-06
Yamaha RIVAGE PM10

Po 40 latach od czasu, gdy Yamaha zaprezentowała swój pierwszy profesjonalny mikser audio, przyszedł czas na nową generację wielkoformatowych konsolet cyfrowych audio, następców takich modeli jak PM1D i PM5D. Yamaha z dumą prezentuje pierwszy model ze swojej nowej rodziny – RIVAGE PM10.

W skład systemu wchodzi „deska” CSR10, moduł processingu DSP-R10, stageracki RPio622 I/O, trzy typy kart RY i dwa typy kart HY.

RIVAGE PM10


Nowy system oferuje wiele innowacyjnych rozwiązań firmy Yamaha, które – miejmy nadzieję – staną się prawdziwymi kamieniami milowymi w branży cyfrowych konsolet audio. Najważniejszym jednak zadaniem, jakie postawili przed sobą inżynierowie japońskiego producenta, było dostarczenie najwyższej jakości dźwięku – i zostało to osiągnięte dzięki nowoopracowanemu hybrydowemu przedwzmacniaczowi mikrofonowemu RY16-ML-SILK. Ta unikalna konstrukcja dysponuje analogową sekcją, która dostarcza spójnego, naturalnego brzmienia, nawet przy wysokich poziomach wzmocnienia. Współpracuje ona z wysokiej klasy konwerterem A/D (96 kHz, 24 bity), poprzedzającym nowy Yamahowski cyfrowy moduł modelowania VCM klasycznego obwodu transformatorowego Rupert Neve Design i uznany processing Silk. Dzięki temu realizator może uzyskać całkowicie przejrzysty tor audio lub – korzystając z trybów Silk „Red” i „Blue” oraz pokrętła Texture w wybranych kanałach konsolety – uzyskać, wg. własnego uznania, brzmienie „podkolorowane”, o wybranej przez siebie charakterystyce brzmieniowej.


Współpraca przy tworzeniu RIVAGE PM10 z uznanymi producentami na tym się nie kończy. Oprócz preampu RY16-ML-SILK zacieśnienie współpracy z Rupertem Neve zaowocowało również zamodelowaniem VCM takich urządzeń jak Rupert EQ773, Rupert Comp 754, Rupert EQ810 i Rupert Comp 830. Z kolei dzięki współpracy z TC Electronics nowy stół Yamahy oferuje pogłos symulujący warunki pomieszczenia VSS4HD oraz reverb stereo „NonLin2”, zaś dzięki kontaktom z firmą Eventide RIVAGE PM10 dysponuje Ultra-Harmonizerem H3000. W sumie dostępnych jest 45 różnych plug- -inów efektowych.

Korekcja w kanałach została poszerzona o trzy nowe algorytmy (plus klasyczny algorytm Yamahowski „Legacy”). Nowy algorytm „Precise” oferuje regulację dobroci Q również dla filtrów półkowych, pozwalając na „przestrzelenie” filtrów, dzięki czemu można uzyskać mocne podkreślenie wybranego pasma. Algorytm „Aggressive” został zaprojektowany jako bardziej „muzyczny”, zaś tryb „Smooth” oferuje – jak sama nazwa wskazuje – łagodną, naturalną korekcję, pozwalającą zachować zasadniczy charakter brzmieniowy korygowanego źródła.

Dwa procesory dynamiczne oferują, do wyboru: kompresor, ducker, bramkę lub de-esser. Kompresor może pracować w dwóch trybach – „Legacy Comp”, o standardowym Yamahowskim charakterze brzmieniowym, oraz „Comp260”, modelowany VCM klasyczny kompresor z lat 70. ubiegłego stulecia.

CS-R10


Sama „powierzchnia robocza”, albo inaczej – po naszemu – „deska”, oferuje znaną z konsolet PM5D i PM1D sekcję Selected Channel, oferującą wszystkie manipulatory pozwalające na „obsłużenie” wybranego kanału bez konieczności sięgania do wyświetlacza dotykowego czy dodatkowych enkoderów. Dla tych, którzy jednak wolą miksowanie z „telewizorem” stół oferuje 2 kolorowe, 15-calowe monitory dotykowe LCD, współpracujące z 12-tłumikową sekcją w taki sam sposób, jak interfejs Centralogic, znany z konsolety M7CL oraz nowych CL-ek i QL-ek. Trzeci monitor można dołączyć poprzez złącze DVI.

CS-R10 dysponuje złączami analogowymi 8 x 8 (wejść x wyjść) oraz 8 wejściami/ wyjściami cyfrowymi AES3. System RIVAGE PM10 może obsłużyć do 3.000 wejść/wyjść.

SIECI


CS-R10 i moduły DSP-R10 łączy się skrętką Cat-5 w sieci „ Console Network” typu ring. Natomiast stageboksy RPio622 I/O i moduły DSP-10R współpracują ze sobą za pośrednictwem nowej sieci TWINLAN, również w układzie typu ring, co z jednej strony zapewnia prostotę połączeń, a z drugiej naturalną redundancję. Protokół TWINLAN pozwala na przesyłanie skrętką do 400 kanałów cyfrowych o częstotliwości próbkowania 96 kHz, na odległość do 300 m, przy minimalnej latencji. W jednej „pętli” może być ze sobą połączonych maksymalnie 2 moduły DSP-R10, 2 stoły CS-R10 i do 8 racków RPio622 I/O (w przyszłości ma to być rozszerzone).

Racki RPio622 I/O można konfigurować dowolnie za pomocą 3 różnych typów kart RY, co pozwala uzyskać maksymalnie 96 wejść mikrofonowych w jednym racku. Dodatkowo dostępna jest opcjonalna karta sieci Dante – HY-Dante – pozwalająca na wielośladową rejestrację lub połączenie z innymi urządzeniami pracującymi w sieci Dante, w tym z konsoletami Yamaha (np. CL czy QL).

Pierwsze systemy RIVAGE PM10 spodziewane są w sprzedaży w 2015 roku.

 


Więcej informacji o nowej konsolecie firmy Yamaha na stronie internetowej producenta: www.yamahaproaudio.com.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje