AKG WMS 40 PRO MINI - miniaturowy zestaw bezprzewodowy

2011-09-01

Już od najmłodszych lat każdy marzy o czymś osobistym, własnym, po prostu tylko dla siebie.

I tak, na przykład, dziewczynki mają swoje lalki, zaś chłopcy samochody - małe, zabawkowe - w niektórych przypadkach misie. Z wiekiem potrzeba osobistej własności zmienia się nieco i tak dziewczynki zamieniają lalki na męża z dzieckiem, zaś chłopcy małe samochody zamieniają na prawdziwe, a misia na żonę mniej misiową. Tak, w dużym uproszczeniu, to wygląda.

Osobną grupę ludzi stanowią muzycy, którzy potrzebują najpierw instrumentów, które stają się tylko ich. Z czasem nachodzi ich marzenie o tym, by uwolnić się z kajdan przewodów, aby na scenie móc nieskrępowanie dawać wyraz swojej wrażliwości muzycznej. Aby kajdany zrzucić, potrzebują wcześniej czy później osobistego systemu, bezprzewodowego. Sęk w tym, że nie każdy musi być gwiazdą estrady, wymagającą skomplikowanego systemu o potężnym zasięgu i dziesiątkach różnych funkcji, a co za tym idzie za wielkie pieniądze.

Większość z nas, jeśli już, gra na co dzień w mniej lub bardziej profesjonalnych grupach, gdzie nie ma potrzeby stosowania sprzętu wyrafinowanego technicznie. Najczęściej okazuje się również, że mając bezprzewodowy system bylibyśmy jedynym wykonawcą z niego korzystającym. Powstaje w takiej sytuacji pytanie, czy są dostępne na rynku systemy bezprzewodowe proste i tanie, a jednocześnie niezawodne w działaniu?

Otóż tak. W ostatnim okresie renomowana firma AKG rodem z Austrii zaczęła produkcję (rękami skośnookich pracowników) prostych systemów bezprzewodowych, które przeznaczone są właśnie dla muzyków, prezenterów czy wokalistów występujących na mniejszych scenach. Ostatnim produktem z tej grupy, który chciałbym w tym artykule przybliżyć Czytelnikom, jest nowy zestaw bezprzewodowy, pracujący na jednym, niezmiennym kanale

WMS 40 MINI PRO

System ten może występować w dwóch zestawach. Jeden to zestaw dla konferansjerów czy wokalistów, z nadajnikiem do ręki, zaś drugi to zestaw instrumentalny lub z mikrofonem nagłownym bądź typu lavalier. Mnie udało się dokonać wglądu w system przeznaczony dla instrumentalistów - stąd też i mój przydługawy wstęp. W jego skład wchodzi odbioik SR 40 MINI oraz nadajnik PT 40 MINI, oczywiście w formie body pack.

ODBIORNIK

od którego chciałbym zacząć, jest naprawdę niewielkich rozmiarów. Obudowa stanowi po prostu metalowe pudełko z profilowanym przodem, wykonanym z tworzywa sztucznego. SR 40 MINI jest urządzeniem przykuwającym uwagę nie tylko swoim niewielkim rozmiarem, ale jednocześnie bardzo estetycznym wyglądem. Widoczne części obudowy lakierowane są na czay matowy kolor. Przedni panel wykonany z tworzywa jest również czay, jednak wprowadzono tutaj kompozycję matu i połysku, który dodaje atrakcyjności i funkcjonalności. Wszystkie opisy umieszczone na obudowie odbioika są w kolorze białym, precyzyjnie naniesione, co bardzo dobrze kontrastuje nawet przy słabym oświetleniu.

Na tylnej płycie obudowy znajduje się gniazdo jack 1", będące symetrycznym wyjściem sygnału, oraz zasilające w formie typowego gniazda DC. Odbioik zasila wtyczkowy zasilacz impulsowy, który wyposażony jest w wymienne końcówki pasujące do różnych gniazdek - amerykańskich, angielskich czy "naszych", kontynentalnych. To, oraz fakt, że dzięki zastosowaniu zasilacza impulsowego możemy zasilać odbioik w zakresie napięć przemiennych od 100 do 240 V, pozwala na bezproblemowe korzystanie z "malucha" na całym świecie.

Na przednim panelu zamocowano antenę odbiorczą, która jest dobrze spasowana, dzięki czemu nie "gibie" się na boki, ale trzyma pewnie zadaną jej pozycję. Obok anteny znajduje się potencjometr sygnału wyjściowego odbioika. W centralnej części przedniego panelu, poniżej logo producenta, zamocowano dwie diody świecące LED. Zielona informuje o pozostawaniu w zasięgu nadajnika, zaś czerwona o przesterowaniu toru audio. Ostatnim elementem płyty przedniej odbioika jest duży i wygony w obsłudze wyłącznik zasilania, wraz z diodą LED.

Po zdjęciu wieczka obudowy odbioika okazuje się, że cały odbioik SR 40 MINI zmieszczono na jednej płytce drukowanej. Znajdują się na niej wszystkie elementy, łącznie z potencjometrem, gniazdami oraz wyłącznikiem zasilania. Takie rozwiązanie zmniejsza w znacznym stopniu komplikację montażu, a co za tym idzie koszty wykonania. Układ elektroniczny składa się zarówno z elementów montowanych powierzchniowo, jak i z elementów dyskretnych. Montaż jest bardzo estetyczny i precyzyjny, co nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że płytka elektroniczna wykonana jest w procesie automatycznym.

NADAJNIK

PT 40 PRO MINI jest jednym z najlżejszych na rynku. Jest to prawda, że w zasadzie nie czuć jego obecności. Tak po prawdzie wygląda on bardzo znajomo - niemal identycznie, jak opisywany niedawno na naszych łamach nadajnik systemu WMS 45 (zaraz się okaże, dlaczego). Obudowa jego wykonana jest z czaego tworzywa sztucznego i składa się z trzech części. Jest to typowa obudowa body pack, stosowana w systemach bezprzewodowych AKG, stąd znajdziemy na niej okienko łącza IR, w które oczywiście WMS 40 MINI PRO nie jest wyposażony.

W góej ściance z boku zamontowano antenę nadawczą o długości 7 cm, centralnie zamontowano gniazdo przyłączenia instrumentu, w formie mini XLR, zaś po przeciwległej stronie anteny umieszczono wyłącznik zasilania/wyciszania. Wyłącznik jest trójpołożeniowy i w swoim środkowym położeniu załącza funkcję Mute. Na tylnej ściance zawieszony jest klips wykonany z drutu stalowego, który pozwala na zawieszenie nadajnika na pasku. Nadmienić trzeba, że klips jest bardzo solidny i nie ma mowy o przypadkowym odpięciu się nadajnika z paska.

Z przodu zamontowano miniaturową, dwukolorową diodę LED. Świecąc na kolor zielony informuje ona o załączeniu zasilania nadajnika, zaś kolor czerwony informuje, że stan baterii pozwala jeszcze na około godzinę pracy i należy ją wymienić. Przednia część obudowy zawiera klapkę, pod którą znajduje się bateria zasilająca. Tak, dokładnie, nie ma tutaj pomyłki - nadajnik zasilany jest z jednej baterii AA, ale to nie wszystko.

Bateria ta powinna - według producenta - pozwolić na 30 godzin pracy! Nie mieliśmy okazji przetestować jej przez aż tak długi okres czasu, ale bez żadnych problemów i oznak wyczerpania pracowała 20 godzin. Dla przykładu, również nowy system AKG WMS 45 pozwala tylko na 8 godzin z jednej baterii, i jest to według mnie świetny wynik. W tym przypadku nadajnik jednak nie ma żadnych wyświetlaczy, ponieważ nie ma wyboru kanału pracy, co już znacznie powinno zmniejszyć pobór prądu. No, i moc nadajnika PT 40 MINI to 10 mW. Dla mnie czas pracy nadajnika mimo wszystko jest niesamowity.

Pod klapką PT 40 MINI znajduje się potencjometr regulacji czułości nadajnika. Regulacji dokonać można za pomocą klapki baterii, w której wykonana jest końcówka śrubokręta z tworzywa sztucznego. Wewnątrz nadajnika znajduje się również jedna płytka drukowana. Wykonana jest ona w technologii SMD o dużej skali integracji. Nadajnik zmontowany jest precyzyjnie i dokładnie. Do kompletu zestawu WMS 40 MINI PRO, oprócz nadajnika, odbioika oraz zasilacza, dodawany jest również przewód mini XLR/jack 1" do podłączenia instrumentu.

W BOJU

Po oględzinach konstrukcji czas na spacer w celu poznania możliwości tego uroczego malucha. A więc w sytuacji, gdy na drodze mamy przeszkody terenowe typu ściany i załomy budynków, pewny zasięg zestawu to około 60 m. Można by powiedzieć, że 70 metrów, jednak pojawiają się przerwy w transmisji podczas ruchu. Jeżeli mówimy o terenie otwartym, gdy antena odbioika "widzi" antenę nadajnika, to pewny zasięg wynosi do 100 m (a nawet nieco więcej). Pozwala to na pokrycie w zasadzie każdej amatorskiej sceny. Zresztą zestaw miałem okazję przetestować na próbie w pomieszczeniu zamkniętym oraz na dwóch koncertach w plenerze i nie było najmniejszego problemu z łącznością nadajnik/odbioik.

Pasmo przenoszenia zestawu zawiera się w zakresie od 40 Hz do 19 kHz. Zestaw w tych granicach przenosi bardzo liniowo, co wpływa na wieość przekazywanego dźwięku. Podczas prób koncertowych na scenie pracował drugi zestaw, AKG WMS 45, i nie było z tego powodu żadnych wzajemnych zakłóceń. Powodem takiego stanu rzeczy jest wysoka częstotliwość pracy systemu. WMS 40 MINI PRO może być dostarczony w sześciu różnych wariantach wyboru kanału, natomiast testowany zestaw pracował w paśmie UHF ISM 3, na częstotliwości 864.850 MHz. Taka częstotliwość nie jest zbyt często dostępna, nawet dla rozbudowanych systemów bezprzewodowych.


Owszem, w sytuacji wystąpienia mocnego zakłócenia (np. odbicia w pomieszczeniu zamkniętym z dużą ilością elementów metalowych) praca jego nie będzie możliwa, ale jest to sytuacja wyjątkowa. Jest jeszcze jedna istotna cecha użytkowa zestawu WMS 40 MINI, a mianowicie, pomimo że jest to zestaw całkowicie analogowy, w kwestii tracenia zasięgu zachowuje się jak profesjonalna "cyfra".

Na granicy zasięgu nie ma żadnych nieprzewidzianych zniekształceń, przydźwięków czy wzrostu szumów - sygnał audio miękko "gaśnie" (podobnie jak w cyfrowym DMS 700) i gdy złapie zasięg, bez dodatkowych "atrakcji" pojawia się z powrotem. Ponadto głębokość modulacji, a co za tym idzie poziom sygnału, pozostaje niezmienny tak podczas oddalania się nadajnika od odbioika, jak i podczas wyczerpywania się baterii. Jest to zasługa zastosowanej przez AKG technologii HDAP (High Definition Audio Performance), stosowanej również w systemie WMS 40 PRO.

PODSUMUJMY

System bezprzewodowy WMS 40 MINI PRO firmy AKG przeznaczony jest dla klientów, których tak naprawdę jest najwięcej na muzycznym rynku. Dzięki prostocie konstrukcji i braku "fajerwerków" firma stworzyła system tani, jednak profesjonalnie wykonany, a co najważniejsze profesjonalnie działający. System spowodował, że w zasadzie muzyka o mniej zasobnym portfelu również będzie stać na swój osobisty system bezprzewodowy.

Podkreślić tutaj trzeba, że cena nie jest kompromisem dla niższej jakości. Oczywiście, powie ktoś, że jedna częstotliwość nie daje pola manewru, jednak po prostu w sytuacji bardziej rozbudowanych systemów nagłośnień użytkownik WMS 40 MINI PRO musi zaistnieć w eterze jako pierwszy. Oczywiście, pamiętać trzeba, że tego typu sysytem działać będzie na dystansie muzyk-wzmacniacz (piec), czyli zasięg pracy 100 m jest z dużym zapasem.

Poręczność, prostota obsługi, małe zapotrzebowanie na energię, jakość brzmienia i wykonania to synonimy tego niewielkiego zestawu AKG. Ciężko mi to przychodzi, ale muszę powiedzieć, że wszystko to pomimo faktu wykonania zestawu w Chinach. Cóż, takie czasy.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym systemie oraz innych produktach firmy AKG na stronie producenta: www.akg.com oraz polskiego dystrybutora: www.essaudio.pl.

INFORMACJE:
Nadajnik PT 40 MINI PRO
Pasmo przenoszenia:
40 Hz-20 kHz
Częst. pracy: jedna, fabrycznie ustalona z zakresu 660-865 MHz
Moc nadajnika: 10 mW
T.H.D. przy 1 kHz: 0,8%
Stosunek s/sz: typowo 110 dB(A)
Zasilanie: 1 × AA 1,5 V
Waga: 60 g
Odbioik SR 40 MINI PRO
Pasmo przenoszenia:
40 Hz-20 kHz
Wyjścia: symetryczne jack 1”
Wymiary: 33 × 43 × 132 mm
Zasilanie: 12 VDC/300 mA
Waga: 581 g
Cena (za system): 399 zł

Dostarczył:
ESS Audio
, ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dabrowa
tel. (22) 751-42-46
www.essaudio.pl

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje