Ośmiokanałowy przedwzmacniacz mikrofonowy Midas XL48

2016-05-11

Wciąż dążymy do doskonałości, oczywiście w naszym przekonaniu. Brzmienie, które raz zakodowane zostało w naszym umyśle, króluje najczęściej do końca.

Oczywiście, jak to w życiu bywa, są ludzie, którzy poszukują wciąż czegoś nowego. Szukają czegoś, co ich znowu zaskoczy, lub mają zbiór sposobów na odniesienie tego, co słyszą, do kilku wzorców, i w taki sposób znajdują nowe brzmienie.

Niemniej jednak kierujemy się przede wszystkim odczuciami, a dane techniczne podawane przez producenta są jedynie pierwszym sitem, mówiącym, czy warto, czy też nie warto dane urządzenie w ogóle brać do ręki. I tak, bazując na odczuciach i praktyce użytkowników, pewien produkt dzięki swym walorom staje się kultowy. Jednym z takich kultowych urządzeń jest nieprodukowana już analogowa konsoleta XL4 uznanego w świecie producenta, firmy Midas Consoles. Sukces tego imponującego urządzenia to głównie zasługa rewelacyjnych w brzmieniu przedwzmacniaczy mikrofonowych. Oddziaływanie legendy, a w zasadzie trafionej charakterystyki przedwzmacniacza, spowodowało, że Midas zdecydował się na skonstruowanie przedwzmacniacza, który jest dokładną kopią mikrofonowego preampu konsolety XL4. Stąd na rynku pojawił się ośmiokanałowy przedwzmacniacz mikrofonowy

MIDAS XL48


Przedwzmacniacz umieszczono w obudowie stalowej rack 19” o wysokości 1U.

Na przedniej płycie obudowy umieszczono wszystkie wskaźniki i regulatory urządzenia. Przede wszystkim znajdziemy tam osiem identycznych sekcji „obsługi” przedwzmacniaczy. W każdej sekcji znajduje się potencjometr czułości, którego gałka – dla odróżnienia – ma większą średnicę. Czułość regulowana jest w zakresie od +10 dB do +60 dB. Obok potencjometru czułości znajdują się dwa kolejne, które pozwalają na zmianę częstotliwości granicznej filtrów góo- i dolnoprzepustowego – filtr dolnoprzepustowy regulować można w zakresie od 1 kHz do 40 kHz, natomiast filtr góoprzepustowy w zakresie 10 Hz do 400 Hz.

Każda sekcja wyposażona została również we wskaźnik wysterowania sygnału, złożony z ośmiu diod LED – pierwsza z diod sygnalizuje doprowadzenie sygnału do wejścia, zaś ósma przesterowanie sygnału. Każdy z kanałów wyposażono również w trzy podświetlane wyłączniki, które – dla poprawienia identyfikacji – mają różne kolory. I tak, czerwony służy do załączenia napięcia fantomowego +48 V dla danego wejścia, biały uruchamia tłumik sygnału wejściowego -20 dB, zaś niebieski pozwala na odwrócenie polaryzacji sygnału.

Jak wspomniałem wcześniej, przedwzmacniacz XL48 jest urządzeniem ośmiokanałowym, a w związku z tym regulatory pojedynczego kanału powtórzone są na płycie czołowej tyleż właśnie razy. Elementów jest dużo, jednak opisy oraz kolorystyka i zróżnicowanie gałek pozwalają na jednoznaczne rozpoznawanie elementów oraz ułatwiają nawigację.

XL48, oprócz wyjść analogowych, dysponuje wyjściami cyfrowymi, co wymaga zastosowania przetwarzania analogowo- -cyfrowego. Przetwoiki A/C to pracujące z 24-bitową rozdzielczością urządzenia stosowane np. w konsoletach Midas XL8. Zastosowane przetwoiki mają możliwość wyboru częstotliwości próbkowania – 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz lub 96 kHz, zaś synchronizacja zegara taktującego może być wewnętrzna, jak i zewnętrznym sygnałem Word Clock.

Informację o aktualnie wybranej częstotliwości próbkowania dostarczają diody LED umieszczone z prawej strony przedniego panelu. Tutaj też znajduje się kontrolka źródła sygnału synchronizującego oraz lekko zagłębiony przycisk zmiany częstotliwości próbkowania.

NA TYLNEJ PŁYCIE


znajdują się wszelakie gniazda przedwzmacniacza.

Od lewej strony znajdziemy gniazdo zasilania z sieci napięcia przemiennego, zintegrowanego z bezpiecznikiem sieciowym. XL48 można zasilać ze źródeł napięcia w zakresie od 100 do 240 VAC i częstotliwości 50/60 Hz, co podpowiada, że układy elektroniczne zasilane są za pośrednictwem zasilacza impulsowego. Urządzenie nie zostało wyposażone w wyłącznik zasilania sieciowego.

Obok gniazda zasilania znajdują się dwa gniazda BNC służące do przyjmowania oraz rozsyłania sygnału synchronizującego. Gniazdo wejściowe jest wyposażone w tzw. terminator, jeśli XL48 ma być ostatnim urządzeniem w łańcuchu otrzymującym zewnętrzny sygnał Word Clock.

Na tylnej płycie, oprócz 8 gniazd wejściowych XLR oraz 8 wejść i 8 wyjść analogowych zrealizowanych na złączu D-SUB, umieszczono wyjścia cyfrowe w standardzie AES3 oraz ADAT.

Dzięki takiemu rozwiązaniu unikniemy ewentualnych dodatkowych konwersji pomiędzy systemami. Należy wspomnieć, że wyjścia cyfrowe działają równolegle wraz z wyjściami analogowymi. Dzięki temu do dyspozycji mamy jednocześnie osiem analogowych wyjść, np. do zastosowań live, oraz cyfrowy ośmiokanałowy sygnał, który wykorzystać można np. do rejestracji. W zestawie przedwzmacniacza dostępny jest kabel, który zamienia wyjście D-SUB na osiem męskich wtyków XLR – można go wykorzystać zarówno do wyjść analogowych, jak i AES-owych.


Ostatnim elementem tylnego panelu są dwa gniazda optyczne wyjść cyfrowych w formacie ADAT.

WEWNĄTRZ OBUDOWY


znajdują się trzy płyty drukowane.

Pierwsza to płyta potencjometrów, przełączników oraz diod LED przedniego panelu obudowy. Zaprojektowana została w formie osobnych bloków, stąd osiem krótkich połączeń taśmowych pomiędzy nią a płyta główną. Płyta główna zajmuje całą powierzchnię dolnej części obudowy. Na niej znajdują się tory analogowe oraz układy konwersji analogowo-cyfrowej. Na głównej płycie znajduje się również zasilacz impulsowy urządzenia. Tory analogowe przedwzmacniaczy wykonane zostały w oparciu o wzmacniacze operacyjne RC4580, które dedykowane są typowo do konstrukcji audio i charakteryzują się niskimi szumami własnymi oraz niskim poziomem zniekształceń.

Na części cyfrowej na pierwszy plan wysuwa się procesor, dekoder oraz odbioik/nadajnik w jednym TCD2220 firmy DICE. Jest to układ również dedykowany dla cyfrowych urządzeń audio, a jedną z jego funkcji jest obsługa sygnałów w standardzie AES3 oraz ADAT. Trzecia płytka stanowi otoczenie wyjścia AES3 oraz wyjścia analogowego w formie D-SUB.


Zasilacz impulsowy wymaga dodatkowego chłodzenia wymuszonego, stąd wewnątrz obudowy znajdziemy miniaturowy wentylator chłodzący, pracujący ze stałą prędkością. Na płytach drukowanych znajdziemy tak elementy przewlekane, jak i SMD, z przewagą jednak montażu w technologii SMT. Wewnątrz urządzenia panuje wzorowy porządek montażowy, jak i konstrukcyjny, a w połączeniu z estetycznym oraz uporządkowanym wykonaniem zewnętrznym dostajemy od producenta urządzenie wysokiej jakości wykonawczej.

 

OBSŁUGA XL48


nie nastręcza żadnych trudności. Potencjometry urządzenia pracują płynnie i lekko. Podświetlanie przełączników pozwala na szybką identyfikację załączonych funkcji. Pracujący wentylator niestety nie jest najcichszy, co natychmiast wyłapywał podłączony mikrofon. Nadmienić trzeba, że taki stan występuje tylko gdy mikrofon znajduje się w niewielkiej odległości od przedwzmacniacza. Biorąc pod uwagę, że w studio będzie on w racku reżyserki, a przy wykorzystaniu live przy stole realizatora, problem ten można pominąć.

Odsłuchowo przedwzmacniacz charakteryzuje się dużą wieością przekazu, jak również wyrazistością. Przy próbach nagrań okazało się, że charakteryzuje się on dużą dynamiką i niewielkim poziomem szumów, co pozwoli na wiee rejestrowanie cichych partii instrumentu. Bardzo naturalnie brzmi w przedwzmacniaczu góa część pasma przenoszenia, co nie jest tak oczywiste w konstrukcjach tranzystorowych.

PODSUMOWANIE


Tak już jest, że legendy znikają z rynku, a tęsknota za wypracowanym brzmieniem pozostaje. Midas jest znany z doskonałego brzmienia i solidnych konstrukcji. Takim przykładem była konsoleta XL4. Dziś dzięki urządzeniu, którego konstrukcja oparta jest na przedwzmacniaczach XL4, można uzyskać to niepowtarzalne brzmienie w bardziej budżetowych realizacjach czy nagraniach. Rozwiązania zastosowane w przedwzmacniaczu XL48 pozwolą także na rozszerzenie konsolety cyfrowej o doskonale brzmiące osiem kanałów lub zmianę charakterystyki brzmieniowej tańszej konsolety analogowej. Brzmienie urządzenia to rzecz jak najbardziej nadrzędna, jednak nie bez znaczenia pozostaje tutaj solidność konstrukcji i wykonania oraz czytelność interfejsu użytkownika, która w przypadku Midasa XL48 jest bezdyskusyjna. Jednym słowem, jeżeli szukamy charakterystycznego brzmienia Midasa lub potrzebny jest nam dobrze brzmiący i dynamiczny przedwzmacniacz, a jednocześnie solidne urządzenie, dające nam pewność działania, warto zwrócić uwagę i „przesłuchać” konstrukcję XL48.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym urządzeniu oraz innych produktach firmy Midas na stronie inteetowej producenta: www.midasconsoles.com oraz polskiego dystrybutora: www.audioplus.pl.

INFORMACJE:


Kanały: 8 x MIC
Max sygnał wejściowy:
+11 dBu (+31 dBu PAD)
Max sygnał wyjściowy: +21 dBu
Pasmo przenoszenia: 20 Hz-20 kHz
Zniekształcenia przy 1 kHz: 0,01%
Zakres dynamiki: 105 dB
Szumy: Mic gain +60 dB (-128 dBu)
Mic gain +40 dB (-125 dBu)
Zasilanie: 100-240 VAC, 50/60 Hz, <35W
Wymiary: 482 x 43,6 x 325 mm
Waga: 5,5 kg
Cena: info u dystrybutora

Dostarczył:
Audio Plus, ul. Kolejowa 50
05-092 Łomianki
tel. (22) 732 10 00
www.audioplus.pl

 

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje