Aktywny zestaw głośnikowy RCF HD32-A

2017-03-28

Stało się już normą, że biorąc do ręki produkt widzimy informację „made in China”.

W zasadzie na początku mnie to denerwowało, gdyż dorastałem w czasach, gdy producenci rodzimi, europejscy, amerykańscy i japońscy byli na topie tak wzoictwa, jak i jakości i trwałości produktów.

Oczywiście można powiedzieć, że nasi producenci byli 100 lat za światem, jeżeli chodzi o możliwości konstrukcyjne, jednak polski sprzęt widuje się jeszcze działający do dzisiaj – czyli nie było tak źle. Czasy się jednak zmieniły i nieistotna jest przesadna trwałość konstrukcji, a przede wszystkim cena, aby można było więcej zarobić. I tak rynek zalany jest produktami, na których widnieją emblematy światowych marek, ale z napisem „made in PRC” na przykład. A potem w środku realizacji nastaje cisza, bowiem pada rezystor, niedoróbka za 0,30 zł, lub cewka renomowanego głośnika rozmija się z membraną. Dzięki Bogu są firmy, które dzięki wypracowaniu jakości własnej marki są w stanie utrzymać całość, lub chociaż część, swojej produkcji u siebie. Wiadomo, ceny takich konstrukcji są wyższe, jednak często za wydane pieniądze dostajemy jakość i solidne wykonanie. Przykładem konstrukcji, która nie wywędrowała na wschód i jest produktem renomowanego producenta, jest aktywny zestaw szerokopasmowy HD32-A włoskiej firmy RCF.

HD32-A


wykonany jest z polipropylenu w kolorze czaym i trudno jednoznacznie opisać, na planie jakiej bryły geometrycznej oparty został kształt jego obudowy. Zestaw zaprojektowano jako urządzenie uniwersalne. Można go postawić wprost na scenie, na statywie, może być położny na boku (jako monitor) lub też podwieszony. Taką różnorodność uzyskano dzięki temu, że kształt urządzenia z tworzywa może mieć dowolną formę. W tym przypadku dowolna forma musi iść w parze z własnościami akustycznymi urządzenia. Firmie RCF udało się połączyć te dwa kryteria i w efekcie obudowa HD32-A nie dość że jest uniwersalna, to ma starannie dobraną konstrukcję pod względem odpowiednich drgań.


Zestaw został wyposażony w trzy solidne i wygodne uchwyty transportowe – dwa po bokach i jeden na góej ściance. Uchwyty wykonano ze stopu lekkiego, zaś dolna ich część wykonana jest z miękkiego tworzywa sztucznego, zwiększającego wygodę transportu.

Obudowa ma cztery gumowe nogi na dolnej ściance obudowy oraz paski z elastycznego tworzywa zamontowane z prawej i lewej strony. Paski te stanowią osłonę obudowy podczas pracy zestawu jako monitor typu „wedge”. Na dolnej ściance zainstalowano również gniazdo statywu o stałym kącie nachylenia. Obudowę wyposażono też w zamaskowane punkty pozwalające na montaż dodatkowych akcesoriów, służących do podwieszania zestawu.

Tylna ścianka zajęta jest przez moduł elektroniki i radiator, którego celem jest chłodzenie wzmacniaczy oraz zasilacza.

W dolnej części panelu zainstalowano gniazda Powercon służące do zasilania urządzenia z sieci napięcia przemiennego oraz podania napięcia zasilania dalej, wyłącznik oraz gniazdo bezpiecznika sieciowego. W góej części panelu zamontowano gniazda wejściowe XLR oraz jack ¼”, jak również wyjściowe LINK (męski XLR). Na panelu umieszczono także potencjometr głośności zestawu, przełącznik czułości wejścia (mikrofon/linia) oraz trzy diody LED sygnalizujące zadziałanie limitera, doprowadzenie sygnału do wejścia oraz status zasilania zestawu.


HD32-A wyposażony jest w procesor DSP, i stąd na panelu przełącznik dwóch trybów pracy, skutkujący nieco innym brzmieniem zestawu – konkretnie poszerzeniem jego zakresu w dole pasma.


HD32-A dysponuje mocą ciągłą 700 W, na którą składa się moc dwóch wzmacniaczy pracujących w klasie D, zaś elektronika zasilana jest za pośrednictwem zasilacza impulsowego. Układ elektroniczny chłodzony jest konwekcyjnie.

Przednia ścianka, którą chroni osłona wykonana w formie tłoczonej ażurowej blachy stalowej, lakierowanej na kolor czay, stanowi jednocześnie ho drivera wysokotonowego.

Driver to przetwoik ND 840 RCF-a, wyposażony w cewkę o średnicy 3” i 2-calowy wylot oraz magnes neodymowy.

Driver ten działa w szerokim paśmie, co daje w efekcie równomiee pokrycie oraz wysoką efektywność. Po prawej i po lewej stronie tuby znajdują się dwa podłużne otwory bass-reflex. Za tony niskie odpowiada głośnik, również konstrukcji RCF, o średnicy 12”, wyposażony w magnes ferrytowy. Wewnątrz obudowa jest dodatkowo wytłumiona.


HD32-A wykonany jest bardzo estetycznie. Duży wpływ ma tutaj zastosowany materiał obudowy, który pozwala na wykonanie wielu elementów zwiększających estetykę. Konstrukcja wewnętrzna oraz jakość wykonania zestawu nie budzi żadnych zastrzeżeń. Przewody głośników są dobrze izolowane oraz dołączone do płyty elektroniki za pośrednictwem gniazda, co ułatwia ewentualny serwis. Według mojej oceny producent nieco przesadził z ilością zastosowanego kleju silikonowego, zabezpieczającego elementy o dużym gabarycie.

OBSŁUGA I ODSŁUCHY


Obsługa jest bardzo prosta i sprowadza się do wyboru czułości wejścia oraz ustawienia poziomu sygnału.

Odsłuchując zestaw w pierwszym momencie zwraca uwagę dobrze zarysowany środek pasma, a co za tym idzie uwydatnienie partii wokalnych. Ucho ludzkie uwielbia konturowe brzmienie, którego tutaj nie znajdziemy. Zestaw gra bardzo liniowo. Góra pasma nie jest podbita, dzięki czemu zestaw nie syczy charakterystycznie dla konturowych ustawień. W dole pasma zestaw radzi sobie bardzo dobrze, a po załączeniu funkcji „BOOST” zakres niskich częstotliwości jeszcze się powiększa. HD32-A charakteryzuje wiee odtwarzanie sygnału, który doń trafia, bez faworyzowania czy też tłumienia żadnego pasma. Wokal jest bardzo czytelny i dobrze przebija się w miksie, a instrumenty solowe również „wychodzą przed orkiestrę”, jednak bez nadmieego „kłucia w uszy”. Dzięki uzyskanemu brzmieniu słychać szczegóły partii poszczególnych instrumentów w materiale.

Z pomiarów wynika, że za taki stan rzeczy odpowiada w dużej mierze driver, który gra płasko, jak stół, w zakresie od 800 Hz do 7 kHz, z nieznacznym podbiciem wysokich tonów w zakresie 7-11 kHz, o około 1,5 dB. Podział filtru zalecany dla tego drivera to właśnie 800 Hz, więc mamy do dyspozycji niezakłócony środek i górę pasma. Pomiary poszczególnych przetwoików pokazały, że podział sygnału w zestawie HD32-A przypada na około 700 Hz. W dole zestaw gra w trybie „Flat” do około 55 Hz (przy -10 dB). Zakres pasma od 55 Hz do 800 Hz jest lekko podbity w stosunku do środka pasma (o około 2 dB), stąd może wynikać nieco środkowe „pudełkowe” brzmienie zestawu. Załączenie funkcji Boost w zasadzie nie ingeruje w przebieg środka i góry, a jedynie zwiększa zakres niskich częstotliwości do około 43 Hz (-10 dB).

Producent podaje, że zastosowany ho pozwala na dyspersję sygnału w zakresie 90°x 60°. W zasadzie pomiary charakterystyki kierunkowej potwierdzają te dane, jednak przy maksymalnych wartościach kąta charakterystyka ulega większej degradacji, co powoduje odsłuchowo nieznaczną zmianę brzmienia.

POMIARY

Pomiary zostały wykonane w plenerze za pomocą sygnału typu przemiatany sinus. Program pomiarowy REW5.0, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/6 oktawy.

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu RCF HD32-A – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Charakterystyka amplitudowa bardzo wyrównana, z lekko stłumionym (o niespełna 2 dB w stosunku do reszty pasma) środkiem, w zakresie 800 Hz-7 kHz. Pasmo przenoszenia nieco węższe, niż podaje producent, a konkretnie w dole pasma, które – zakładając kryterium -3 dB – zaczyna się od ok. 65 Hz (52 Hz przy -10 dB). Charakterystyka fazowa daleka od ideału – w paśmie 400 Hz-16 kHz zmienia się o 180 stopni, ale spłaszcza się dopiero powyżej 2 kHz.

Charakterystyka kierunkowa zestawu RCF HD32-A przy pomiarze w osi (zielona) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45 stopni (granatowa) – pomiar w płaszczyźnie horyzontalnej. Deklarowana przez producenta wartość kąta dyspersji wynosi 90 stopni, co mniej więcej sprawdza się w pomiarach, jeśli uśrednimy dość „pagórkowaty” przebieg charakterystyki mierzonej pod kątem 45 stopni. Poza osią zestawu gra on w miarę równomieie w zakresie powyżej 1 kHz, tzn. zachowane są w tym paśmie proporcje pomiędzy poszczególnymi częstotliwościami.

Charakterystyka amplitudowa zestawu RCF HD32-A (kolor zielony), mierzona w odległości 1 m, oraz charakterystyki poszczególnych jego głośników, mierzone w polu bliskim: drivera (czerwona), woofera (granatowa) i otworu bass-reflex (złota). Widać, jak nisko potrafi zejść driver, dzięki czemu punkt podziału w okolicy 700 Hz nie jest dla niego żadnym problemem. Najniższe pasmo przenoszenia zestawu, poniżej 80 Hz, wspomagają otwory bass-reflex.

Charakterystyki amplitudowe zestawu RCF HD32-A w trybie pracy FLAT (zielona) oraz BOOST (granatowa). W tym drugim pasmo poszerza się w dół, dzięki czemu dolna granica przenoszenia zestawu przesuwa się do ok. 50 Hz (przy -3 dB, przy -10 dB do 43 Hz).

 

 

REASUMUJĄC


RCF HD32-A już od pierwszego kontaktu przykuwa uwagę wyglądem. Estetyka urządzenia nie jest nadzwyczaj wyszukana, jednak przez zastosowanie zaokrągleń, wycięć oraz wkomponowanych uchwytów daje efekt solidnej i przemyślanej. Zestaw przez producenta jest dedykowany do wielu zastosowań. W moim odczuciu będzie świetnym frontem w małych aplikacjach. W większych zapewne konieczne będzie wsparcie go subbasem. Sprawdzi się również jako monitor, i to dość uniwersalny, dzięki liniowej charakterystyce. Całość zestawu sprawia wrażenie zwartej i solidnej konstrukcji, która odpoa jest na trudy codziennej tułaczki scenicznej. Układ elektroniczny również, dzięki wielu punktom kontaktowym z radiatorem oraz zabezpieczeniem ciężkich elementów, stanowi solidny moduł, odpoy na trudy transportowe. Ciepłe brzmienie z uwydatnionym odsłuchowo wokalem daje możliwość wysłuchania szczegółów odsłuchiwanego materiału.

Reasumując, HD32-A to solidny, godny uwagi brzmieniowo zestaw głośnikowy, który w dodatku produkowany jest we Włoszech.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym zestawie głośnikowym oraz innych produktach RCF na stronie inteetowej producenta: www.rcf.it oraz polskiego dystrybutora: www.arcadeaudio.pl.

INFORMACJE:


Moc RMS: 700 W
Wzmacniacz: 200 W (HI) + 500 W (LOW), klasa D
Głośnik: HF RCF 2” ND840 neodymowy
LF RCF 12” ferrytowy
Pasmo przenoszenia: 45 Hz-20 kHz (-3 dB)
Dyspersja: 90°x 60°
Max SPL: 131 dB
Wymiary: 647x 380x 380 mm
Waga: 18,6 kg
Cena: 4.858 zł brutto

Dostarczył:
Arcade Audio
ul. Galicyjska 2, 32-091 Michałowice
tel. (12) 420-63-00
www.arcadeaudio.pl

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje