NAW - Noise Art Works KX System - kompletny system nagłośnieniowy 2 + 2

2011-12-08

Przemiany w naszym kraju, które nastąpiły po upadku komunizmu, dokonały prawdziwej rewolucji w naszym podejściu do życia oraz możliwości pojedynczego człowieka. Zmiany nastąpiły również na scenie.

Dziś już nikogo nie dziwią zestawy nagłaśniające wiodących firm, które można zobaczyć nawet podczas imprez w małych miejscowościach. Pamiętam okres, gdzie w zasadzie zniknęły z rynku rodzime zestawy nagłaśniające, gdyż kraj nasz zalał sprzęt z zachodu. Firmy konstruujące nagłośnienia z produkcyjnych często zamieniły się w handlowe, co pozwoliło im przetrwać i nabrać sił przed wprowadzeniem na scenę własnych konstrukcji.

Ale wracając do zalewu sprzętu zagranicznego. Myli się ten, kto myśli, że nasi pasjonaci-konstruktorzy zniknęli z polskiego rynku. Przykładem takiej rodzimej firmy, zajmującej się technikami scenicznymi w szerokim tego słowa znaczeniu, może być NAW - Noise Art Works.

Oprócz działalności handlowej, gdyż firma NAW oferuje sprzęt wielu wiodących firm, konstruuje ona zestawy nagłaśniające. NAW ma w swojej ofercie duże systemy sceniczne, jednak ostatnio pokusiła się o zaprojektowanie mobilnego systemu scenicznego, często nazywanego DJ-skim.

KX

bo o nim będzie mowa w tym artykule, to system złożony z czterech elementów (a nawet 6, wliczając w to dwie sztyce + jeszcze okablowanie), a mianowicie dwóch subbasów oraz dwu satelit, z tym że jeden z subbasów zawiera w sobie całą elektronikę sterującą i napędzającą wszystkie 4 zestawy. KX zaprojektowano w taki sposób, że obudowy tak zestawów szerokopasmowych, jak i subbasów mają identyczne gabaryty.

(O)BUDOWA

Skoro jesteśmy przy temacie obudów - wykonane są one ze sklejki lakierowanej na kolor czay. Wykonanie ich jest bardzo estetyczne, dzięki czemu nie widać miejsc połączeń poszczególnych elementów. Dolne ścianki wyposażone zostały w gumowe nogi, a dodatkowo w zestawach szerokopasmowych znajdują się tam gniazda statywu o zmiennym kącie nachylenia. Z kolei na górze subbasów znajdziemy gniazdo bazowe dla metalowej sztycy, służącej do postawienia na niej zestawów szerokopasmowych.

Na tylnej ściance zestawów pasywnych zamontowano dwa gniazda głośnikowe Neutrik Speakon, zaś na bocznych wykonano wycięcia w formie litery "L", stanowiące uchwyty transportowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu można przenieść satelitę w zasadzie w dowolny sposób, a z racji małej wagi - nawet jedną ręką. W ściance czołowej, poniżej głośnika, wykonano dwa otwory bass-reflex. Dodatkowo obudowy zestawów szerokopasmowych wyposażono w zaślepione otwory montażowe służące do podwieszania.

Oczywiście subbas aktywny wyposażony jest w panel przyłączeniowomanipulacyjny. Panel ten wykonany jest w formie płytki, na której zamontowano gniazda wejściowe kanałów lewego i prawego XLR (żeńskie) oraz wyjściowe, również XLR, ale w tym przypadku męskie, służące do przesłania sygnału do innego urządzenia. Na panelu znajdują się miniaturowe potencjometry regulacji głośności poszczególnych kanałów i kanału basowego oraz przełącznik wyłączający crossover jednego z kanałów szerokopasmowych.

Na płytce panelu zamontowano oczywiście gniazda wyjściowe Speakon. Gniazd tych jest trzy - dwa dla zestawów szerokopasmowych, zaś trzecie dla pasywnego subbasu. Całość zamyka gniazdo PowerCon przewodu zasilającego oraz podświetlany przełącznik typu ROKER, który zamontowany jest w taki sposób, że jego neonówka żarzy się po załączeniu przewodu zasilającego do sieci, zaś zaświeca się po załączeniu wzmacniacza. W zasadzie nic nadzwyczajnego na panelu nie ma, co powoduje, że zestaw KX jest bardzo prosty w obsłudze.

Układ elektroniczny ma również dodatkowe możliwości, o których należy tutaj wspomnieć. System KX jest zestawem stereofonicznym, który można jednak skonfigurować jako zestaw monofoniczny, zaś drugi jego wolny kanał wykorzystać np. jako monitor. W takim przypadku wykorzystujemy wyłącznik crossovera oraz gniazdo Speakon drugiej satelity. Gniazdo głośnikowe subbasu jest czteropolowe, a za jego pomocą można podać sygnał nie tylko na subbas, ale i na towarzyszący mu zestaw szerokopasmowy. Dzięki temu nie ma potrzeby prowadzenia trzech przewodów do poszczególnych zestawów, a tylko dwóch.

Opisy znajdujące się na panelu wykonane są w kolorze szarym, co zmniejsza kontrast, a co za tym idzie może sprawiać trudność przy odszyfrowaniu co jest co. Biorąc jednak pod uwagę, że testowany system był niemalże prototypem, mamy nadzieję, że nasze uwagi przyczynią się do poprawy tego drobnego przecież mankamentu.

PRZETWORNIKI

Głośniki zestawów zabezpieczone są osłonami wykonanymi z blachy stalowej, lakierowanej na kolor czay. Zestawy szerokopasmowe wykonane są w oparciu o głośniki znanej, renomowanej włoskiej firmy B&C. Zastosowany głośnik 12HCX76-B jest przetwoikiem współosiowym, dzięki czemu można było uzyskać stosunkowo małe wymiary zestawów.

Przetwoik gra w paśmie 45-18.000 Hz. Cewka sekcji niskotonowej nawinięta jest miedzią, zaś sekcji wysokotonowej aluminium, natomiast jej membrana wykonana jest z tytanu. Tuba sekcji wysokotonowej jest eliptyczna i z tego powodu dyspersja sygnału głośnika nie jest równa w poziomie i pionie, a określona została przez producenta w zakresie 60 × 40 stopni.

Wewnątrz zestawów znajduje się dokładnie wyłożona mata wytłumiająca obudowę oraz pasywny filtr rozdzielający pasmo dla poszczególnych przetwoików. Wnętrze obudów wykonane jest bardzo dokładnie, a lakierowanie pod osłoną głośników jest równie estetyczne, jak zewnętrzne.

Za pracę subwooferów odpowiada również głośniki firmy B&C, oczywiście typowo basowy - BG100-8. Jest to przetwoik o średnicy 15" i paśmie przenoszenia 35-1.000 Hz. Wewnątrz obudowa basowa nie ma wytłumienia, dzięki czemu dokładnie widać wręgi usztywniające. Wewnątrz aktywnego subbasu zamontowany jest moduł wzmacniaczy mocy, pracujących w klasie D, zintegrowanych z zasilaczem impulsowym. Moduły te to produkt renomowanej duńskiej firmy Pascal Audio.

Oczywiście system KX wyposażono w trzy końcówki mocy - dwie dla satelit oraz wspólny dla subbasów. Wzmacniacz oferuje łącznie moc 3.800 W (2 × 800 W/4 Ω + 2.400 W). Zastosowany przedwzmacniacz wyposażono w limitery wejścia. Wzmacniacze mocy również wyposażone zostały w limitery optymalnie zabezpieczające system przed zbyt dużym sygnałem. Trzeba też dodać, że charakterystyka zestawu nie jest w żaden sposób korygowana ani "procesorowana", po prostu jest uzyskiwana tylko przez odpowiedni dobór przetwoików i obudów.

BRZMIENIE

System KX pracuje bardzo precyzyjnie, a odsłuch materiału muzycznego przezeń przetwarzanego jest przyjemny dla ucha. Zestawy doskonale sprawdzają się podczas odsłuchu zarówno muzyki klubowej, jak i elektronicznej oraz rockowej. Co jest tutaj najważniejsze góra pasma, choć lekko podbita (w zakresie 3-12 kHz), nie jest przesadzona, dzięki czemu np. przestery gitar nie straszą blaszanym, szpilkowym brzmieniem.

INFORMACJE

System KX
Moc:
3.800 W (2 × 800 W/4 Ω + 2.400 W)
Cena (z kablami i sztycami):
13.900 zł (brutto)

KXU312
Moc (nominalna):
400 W/8 Ω
Impedancja: 8 Ω
Głośnik: współosiowy B&C, 12" + 1,4"
Pasmo przenoszenia (-3 dB): 110 Hz-18 kHz
Efektywność (1 W/1 m): 98 dB
Wymiary: 450 × 445 × 450 mm
Waga: 22 kg

KXSub
Moc (nominalna):
1.000 W
Impedancja:
8 Ω
Głośnik: B&C 15" z cewką 4", neodymowy
Pasmo przenoszenia (-3 dB): 50-115 Hz
(w systemie KX)
Efektywność (1 W/1 m): 95 dB
Wymiary:
450 × 445 × 450 mm
Waga: 27 kg (aktywny), 24 kg (pasywny)

Dostarczył:
NAW - Noise Art Works
ul. Paderewskiego 15a/12
34-300 Żywiec, tel: 33-488-11-48
www.naw.com.pl


Subbasy - jak na tę wielkość przetwoika i "paczki" - schodzą naprawdę nisko, a ich pracę słychać adekwatnie do poziomu całkowitego. System jest tak skonstruowany, że nie ma żadnego problemu ze zbalansowaniem zestawów szerokopasmowych i subbasów. Podczas prób słychać było klasę zastosowanych głośników, ponieważ dokładnie przetwarzały niuanse przestrzeni w nagraniu oraz grę instrumentów, których normalnie się nie zauważa. Głośniki szerokopasmowe zachowują selektywność odsłuchu, zarówno przy małej, jak i dużej głośności.

Miałem wrażenie, że brzmienie zestawów KX jest nieco konturowe, gdyż jest miłe dla ucha. Sprawdza się to w testach pomiarowych, a nieznaczne tłumienie pasma w zakresie 1,2 kHz wynika z częstotliwości podziału filtra pasywnego zestawów szerokopasmowych. Drugim dołkiem w charakterystyce jest zakres 90-200 Hz. Subbas uwydatnia wyraźnie częstotliwość 70 Hz. Zestawy szerokopasmowe pracują zgodnie z zakresem dyspersji sygnału podanym przez B&C.

Inną, ale równie mile zaskakującą, kwestią jest poziom dźwięku, jaki system KX jest w stanie wyemitować. Powiem szczerze, że nie wiem, jak jest przy pełnym wysterowaniu i odkręceniu potencjometrów głośności "na maksa", ale w połowie skali jest naprawdę głośno i - co ważne - czysto (bez przesterów).

Można więc założyć, że system jest w stanie całkiem nieźle poradzić sobie z nagłośnieniem nie tylko małych i średnich sal, ale również tych nieco większych. Zapewne też sprawdzi się przy nagłaśnianiu "niewymagających", niewielkich imprez plenerowych (pikniki rodzinne, dożynki, prezentacje, itp.).

REASUMUJĄC

Polska firma NAW - Noise Art Works z Żywca (tak, tak, to ten sam Żywiec, który Wam pewnie od razu przychodzi na myśl, ale inna firma) - wyprodukowała kompletny zestaw nagłaśniający KX. Konstrukcję charakteryzują małe wymiary komponentów, przy imponującej mocy całości na poziomie 3.800 W. Bardzo estetyczne wykonanie powoduje już na pierwszy rzut oka przykucie uwagi potencjalnego klienta.

Firma NAW dążyła w moim przekonaniu do zaprojektowania zestawów dla zastosowań DJ-skich czy też dla małych zespołów. Sprzęt taki nie powinien być duży i ciężki, powinien być kompletny użytkowo, czyli zawierać wszystkie potrzebne komponenty i dysponować zapasem mocy. System KX wszystkie te warunki spełnia. Producent w zestawie dostarcza niezbędne przewody połączeniowe, a dodatkowo elementy systemu mają solidnie uszyte i wzmocnione pokrowce.

Wszystkie wcześniej przytoczone zalety są jakby mechaniczno-praktyczne, ale najważniejszym jego atutem jest brzmienie. Jest ono przejrzyste i dynamiczne. Zestaw na pozór wydaje się niezbyt tani, jednak trzeba wziąć pod uwagę co za tą cenę otrzymujemy, a mianowicie mobilny, stereofoniczny, prosty w obsłudze system, do którego wystarczy doprowadzić sygnał i cieszyć się pięknem muzyki. A co najważniejsze - Made in Poland = Made in Europe ? Made in China!!!

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym systemie oraz innych produktach firmy NAW - Noise Art Works na stronie producenta: www.naw.com.pl.

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje